tisdag 18 december 2012

Hyperhidros och hantverk

Jag har nu inte haft tid eller motivation att skriva här på ett tag. Jag har haft fullt upp med skolarbete, djuren, projektarbetet och läkarbesök.

Jag har inte nämnt det tidigare men jag har lokal hyperhidros i händer och fötter. Det innebär att jag svettas om händer och fötter oavsett hur varm eller kall jag är - det kan vara -20 och jag har tappat känseln i fötterna men jag svettas ändå. Så förra onsdagen åkte jag ned till en klinik i Köpenhamn för att behandla händerna/fötterna. Det gick väldigt bra och jag är redan snustorr om händerna, fötterna har blivit bättre men det har nog inte hunnit "sprida" sig tillräckligt för att verka till 100%. (Behandlingen går ut på att man injicerar en utspädd sorts botulinumtoxin (botox) var 15:e mm på området där man svettas. Botulinumtoxin är ett gift, vilket sprids över utan under ett par dagar och sedan blockerar hjärnans signaler från att nå fram till svettkörtlarna. Hyperhidros handlar ju om att "termostaten" är fel så att hjärnan konstant/vid fel tillfälle sänder signaler till körtlarna att svettas. Man kan ha det över hela kroppen, över bara en eller flera små ytor. Man kan svettas för mycket om ansikte, armhålor, händer/fötter, till och med underliv. Så ni som har sådana problem att det påverkar er vardag: SÖK HJÄLP! Om man går till t.ex. Svettmottagningen får man hjälp fort och individuellt anpassat. Man behöver inte gå runt och svettas som en galning utan anledning.) Så nu när det problemet är över ska jag försöka bli mer aktiv här igen.

Jag har under den tiden jag inte hunnit med att blogga i alla fall varit produktiv inom hantverkskategorin ;) Jag har hunnit virka klart sjalen mamma skulle fått i julklapp förra året, en hoodie, och ett par sockor. Dessutom har jag påbörjat en till tröja! :) Här kommer lite bilder, men ni får dock stå ut med att det är kassa iPhone-bilder för jag har inte hunnit ta fram kameran än ;)

SOCKORNA

Stickade i Garnstudios DROPS Alpaca, nr. 2922 - Hallon
Mönstret är Garnstudios egna och finns gratis HÄR

(Garnet är inte lika ljust/rosa som det ser ut på sockorna.
Färgen stämmer mer överens med bilden på garn-nystanen.)




HOODIE

Stickad i Vartofta Acrylic, nr. 1717 - Mellangrå
Mönstret är Nancy Fry's och det finns gratis HÄR

(Denna sida, Ravelry, är för övrigt riktigt kul att använda om man stickar. 
Man kan lägga upp bilder/info om pågående projekt, hitta mönster, ställa frågor i forumet mm.)



SPINDELSJAL

Virkad i Vartofta Leeds, nr. 02
Mönstret finns gratis HÄR





0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Creative Commons-licens Detta verk av Sofie Granholm är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported-licens.